Beixo Electra

(1 klantbeoordeling)

1,899.00

Add to compare
6.5
Expert ScoreRead review
  • MAX-Bereik: 110 km
  • MIN-Bereik: 53 km
  • Prijs/Bereik: €23 per km
  • Snelheid: 25 km/h
Category:

De Beixo Electra elektrische vouwfiets werd in 2013 geintroduceerd. Beixo Electra is een hybride elektrische vouwfiets met net wat meer trekjes van een stadsfiets mede door het feit dat het geen zichtbaar ketting gebruikt maar een shaftdrive. De Beixo vouwfiets kwam tevens in 2017 als beste uit de test van ANWB. Wat de Electra onderscheidt onder de elektrische vouwfietsen is dat de fiets beschikbaar is in twee varianten. De Electra Low en de Electra High. Het verschil tussen deze twee vouwfietsen zit hem in de frame en zittingshoogte. Hierdoor is de High meer geschikt voor langere mensen, terwijl de low respectievelijk beter gebruikt kan worden door korte mensen.

De Beixo heeft 7 versnellingen, en zoals eerder gemeld een kettingloze fiets en is dus vergelijkbaar met een gesloten kettingkast. Een gesloten kettingkast is altijd aan te raden omdat het ervoor zorgt dat de fiets net wat minder onderhoud nodig heeft. De Electra weegt in totaal 20.5 kg, dat is inclusief een accu van 2.3 kg.

Zowel de voorvork en zadelpen van deze vouwfiets zijn vast en dus niet geveerd. Zowel bij de voor -en achterwiel is gekozen voor een V-brake rem.

De Beixo Electra heeft een Lithium Polymeer ( LiPo) batterij als energiebron. Lithium Polymeer is samen met Lithium ion(Li-ion) de meest gebruikte accu in moderne elektrische fietsen. Lithium accu’s zijn gemiddeld wat duurder dan traditionele accu’s zoals Ni-Mh maar gaan wel veel langer mee. Hierdoor zijn ze veel beter voor het mileu, maar zijn ze ook duurzaam voor uw portomonee. Naast levensduur hebben deze accu soorten ook vaak een hoger accucapaciteit per kg, en een zeer lage zelfontlading. De accucapaciteit bedraagt in dit geval 316 Wh, wat vergeleken met andere fietsen in zijn klasse in het midden van het spectrum ligt.

De accu is gepositioneerd onder de bagagedrager en deze is afneembaar. Dit betekent dat je gemakkelijk de accu thuis kunt opladen bij een stopcontact die niet al te lastig te bereiken is. Daarnaast laadt de batterij optimaler op kamertemperatuur dan koudere temperaturen.

Zoals de meeste elektrische vouwfietsen te vinden in de Nederlandse markt heeft de Electra een voorwielmotor.
Omdat de Electra’s accu gepositioneerd is in de bagagedrager zorgt een motor op de voorwiel voor een betere verdeling van het gewicht in de vouwfiets. De koppel van de motor (motorkracht) van de Electra is 21 Nm. Hoe hoger deze waarde des te meer trekkracht je kunt verwachten van de fiets. Hierbij is het handig om te weten dat 40 Nm het hoogste waarde is onderling vouwfietsen, en 10 Nm het laagste.

Verder heeft deze vouwfiets heeft 5 trapondersteuningen waar je uit kunt kiezen. De instelling wordt gebruikt om te bepalen hoeveel hulp de motor moet bieden tijdens het trappen. Een lagere stand betekent dus dat jij veel meer kracht moet zetten, terwijl een hogere stand er vrijwel niks van je wordt vereist. Daarnaast beschikt deze fiets ook een rotatiesensor, die meet in welke snelheid getrapt wordt. Ook kan zo bepaald worden hoeveel trapondersteuning de motor moet leveren. De trapondersteuning heeft ook enorm invloed op de actieradius van de fiets. Gezien dat bepaald hoeveel energie er gebruikt wordt van de accu per km.

Op de laagste stand trapondersteuning, zou de Beixo Electra een actieradius van 110 km kunnen bereiken. In werkelijkheid ligt de actieradius van de Beixo Electra op 53 km. Deze is echter nooit exact te bepalen, doordat deze door veel verschillende factoren beïnvloed wordt. Denk hierbij aan wind en/of wegligging.

6.5
Kracht
5.0
Bereik
7.7
Comfort
6.5
Design
7.0
+ Positives:
  • Kwam als nummer 2 uit onze test
  • Motor maakt bijna geen geluid
  • Winnaar ANWB
  • Grote actieradius
  • Beschikbaar in twee varianten low en high
- Negatives:
  • Prijzig

Specification: Beixo Electra

Merk

Beixo

Motorpositie

Voorwiel

Gewicht

20.5 kg

Accucapaciteit

316

Versnellingen

7

Type naaf

Shimano Nexus 7

Kracht (Nm)

21

Maximale snelheid

25 km/u

Kettingkast

Geen ketting/ gesloten

Awards

ANWB

Zadelvering

Niet geveerd

Remsysteem

V-brake

Prijs per bereik

€ 23 per km

Type accu

Lithium-Polymeer

Trapondersteuning

5

Maximale bereik (km)

110

Gemiddelde bereik (km)

53

1 review for Beixo Electra

2.0 out of 5
0
0
0
1
0
Write a review
Show all Most Helpful Highest Rating Lowest Rating
  1. Ron

    Beixo Elektra Low

    Minpunten:

    – Beide vouwmechanieken moeten geborgd worden met pinnetjes, zodat je wel 3 handen mag hebben bij het uitvouwen. Zeer onhandig en primitief. Vaak wil het frame niet uitvouwen, omdat de borgpen klem zit. Er zijn heel wat betere zelfborgende vouwmechanieken op de markt.
    – Tijdens het fietsen komt er speling in de vouwmechanieken.
    – Stuur wil niet hoog genoeg. Je mag er een stuurverhoging als accessoire bij kopen. Ook is het originele stuur veel te smal en het alternatief te lomp en te veel gebogen.
    – Fiets is vrij zwaar, ook zonder accu en vouwt ook niet compact in hoogte, voor als je deze in de koffer van de auto wilt leggen.
    – Accu zit bovenop de bagagedrager. De wederom als accessoire te verkrijgen opbouw is prijzig en zit waarschijnlijk over de plastic behuizing van de accu geklemd, zodat deze behuizing veel te verduren heeft (weet ik niet zeker, want ik koop dat ding niet)
    – De te verkrijgen accu’s zijn prijzig, vooral de 14 Ah versie, bijna 800 euro.
    – Met de bagagedrager is niet veel te beginnen. Er past geen pakaftas aan en een dubbele tas komt of steeds tegen je hakken of als je de tas verder naar achteren plaatst drukt het de schakelaar van de accu uit, wat bijzonder vervelend is, vooral als je niet weet waarom de ondersteuning in een keer niet meer werkt. Een fatsoenlijke uitbouw voor een tas of zitje mag je zelf bedenken. Er past verder geen enkele universele verhoging op.
    – Schakelaar accu op onhandige plek en heeft tevens geen aan / uit aanduiding, wat schadelijk kan zijn bij het laden, wat Beixo zelf aangeeft.
    – Nu de ergste flop: de fiets trapt veels te snel, zelfs na het door Beixo geadviseerde plaatsen van een 8 versnellings nexus naaf, na het doen van een proefrit met een 7 versnellingsnaaf. Het advies is dus niet afdoende. Op de site “Tweewieler” staat in een artikel uit 2018 over deze Beixo fiets, dat daarop dezelfde cardanas zit als op het Beixo model “Slim” 28 inch. Voor mij een reden te denken dat daarom de 20 inch Elektra zo snel trapt. Bij telefonische navraag aan Beixo, wil de ontwerper hier niets van horen. Ontwerper Beixo kan niet tegen kritische vragen en heeft ook geen oplossing, waardoor je dus min of meer met een miskoop zit. Ik moest me maar bij de fietshandel vervoegen waar ik deze fiets gekocht had. De tandwielverhoudingen in de cardanas zijn niet aan te passen. Verder durft ook de site “Tweewieler” geen verantwoording te nemen in hun reactie, want zij verwijzen door naar een fabrikant die hun die gegevens verstrekt zou hebben. Wat mij betreft past de tandwielverhouding in de toegepaste cardanas gewoon niet bij een 20 inch wiel in combinatie met een nexus 8V naaf. De eerste 5 versnellingen heb je niks aan op een vlakke weg. Wie onderzoekt dit?
    – Nog een flop: de motor maakt erg veel gonzend lawaai.
    – Het gemonteerde zadel is erg hard. Na 15 km fietsen doet de zit al flink zeer.
    – Beixo reageert slecht op email.
    – De handvatten voelen wat plakkerig en goedkoop.
    – Als je hier nog een fijne fiets van wil maken krijg je nog aardig wat onkosten.
    – De display is mooi, maar erg klein, waardoor veel informatie niet is af te lezen. Zo mag je er ook nog een leesbare fietscomputer bij aanschaffen.
    – De verlichting werkt op batterijen en er is ook geen optie om deze aan de accu te koppelen. Ook zit er geen schakelaar in de elektronica om de verlichting vanaf het stuur te kunnen bedienen, zodat je van de fiets moet om schakelaartjes te zoeken en aan te zetten. Van dit type verlichting zijn vaak net de batterijen leeg op het moment dat je ze nodig bent.
    – Het display is gevoelig voor regen. Hier mag je ook weer een accessoire voor aanschaffen in de vorm van een hoes. Allemaal van die lapmiddelen voor een ernstig tekortschietend ontwerp.
    – De firmware is niet getuned. Daarom trekt de motor door, zodat je je moet inhouden om op een gewenste snelheid van bijvoorbeeld 15 kmh te fietsen. Zelfs in de laagste stand fiets je al gauw 20 kmh. De fiets gaat er met je vandoor, er valt niets te trappen, je trapt in lucht. Doch zodra je maar iets klimt, moet je de ondersteuning verhogen, anders zak je enorm in snelheid, m.a.w. er zit geen kracht in de onderste ondersteuning, maar wel snelheid. Je hebt geen controle over je snelheid. Je blijft aan het schakelen en switchen, met resp. versnelling en ondersteuning.
    – Op de velg van het achterwiel zit een bobbel. Deze is hoorbaar tijdens afremmen.

    Pluspunten Beixo Elektra Low:

    – De lijn zadelpen tegenover stuurpen. Hoe langer de fietser, hoe groter de afstand zadel-stuur. Dit is logisch.
    – Klein en licht accupack, zodat deze gemakkelijk mee in een tas kan.
    – Zadelpen kan blijven zitten in het frame als deze gevouwen wordt.
    – Goede remmen.
    – Actieradius is goed.
    – Stevig frame.
    – Fijne banden.
    – Sterke motor.

    Bedoeling van dit document is mensen proberen te behoeden voor een miskoop.

    Helpful(0) Unhelpful(0)You have already voted this

    Add a review

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Beste Elektrische fiets 2019 - Vergelijk beste koop & geteste E-bikes
    Logo
    Login/Register access is temporary disabled
    Compare items
    • Total (0)
    Compare
    0