Top 5
Fietssloten van 2020
Beste fietsslot
beste fietsslot

Abus Iven Chain 8210

De Abus fietsslot Iven Chain 8210 is een sterk kettingslot gemaakt uit gehard staal. Met een gewicht van 2 kg en een lengte van 110 cm is het een sterk fietsslot dat overal aan vastgemaakt kan worden. Het bevat dikke vierkante schakels en een ...

8.5
€59,95 €74,49 Bekijken
Naar review
2 AXA Foldable 1000

AXA Foldable 1000

Ben je op zoek naar een innovatief slot dat zich onderscheidt op een aantal verschillende gebieden van een vooraanstaand Nederlands merk? We bespreken hieronder de Axa Foldable 1000. Dit is een vouwslot. Vouwsloten zien we niet al te veel op de ...

8.5
3 AXA Linq Pro

AXA Linq Pro

De AXA Linq Pro kettingslot is een zeer sterk kettingslot dat ervoor zorgt dat je fiets zelfs in de onveiligste plaatsen beschermd is. Het zware gewicht en de anti-boorplaat maken het slot zeer stevig en verlagen de kans op diefstal enorm. Voor nog ...

8.3
€59,00 €74,49 Bekijken
Naar review
4 Abus Ionus 8900

Abus Ionus 8900

Zoek je naar een slot dat geschikt is als eerste slot om een e-bike of fiets te beveiligen? Als je een voorkeur hebt voor een kettingslot is het lezen van deze review wellicht de moeite waard. Dit slot komt van de Duitse fabrikant Abus, die we vaker ...

7.8
5 AXA Victory Ringslot

AXA Victory Ringslot

Een ringslot is een eerste noodzakelijke aanschaf voor een fiets. Zoek je naar een slot dat goedgekeurd is door de onafhankelijke stichting ART, fietssloten van een keurmerk voorziet? Het Nederlandse Axa biedt een aantal ringsloten aan en dit is er ...

7.5
€32,95 €42,49 Bekijken
Naar review

Beste fietsslot

Vergelijk beste koop & geteste fietssloten

Fietssloten zie je erg veel terug in het straatbeeld in Nederland. Dit komt natuurlijk omdat Nederland een land is met meer fietsen dan mensen, maar voornamelijk door de hoge diefstalcijfers.
Als we het specifiek over e-bikes hebben, dan viel er in 2019 zelfs een stijging van 3800 gestolen e-bikes te noteren, maar liefst 38% meer dan een in 2018.
De noodzaak om je fiets of e-bike goed op slot te zetten is dan ook alleen maar toegenomen.

Waarom een fietsslot?

Het antwoord is simpel: fietsdiefstal, veel fietsen in Nederland worden gestolen.

Die stijging die hierboven aangehaald werd, wordt ondersteund door meer cijfer. Het stelen van fietsen wordt in Nederland niet actief opgespoord en wordt gezien als kleine criminaliteit. In de jaren voor de stijging die we hierboven bespraken werden steeds meer dan 100.000 fietsen gestolen. Dit is ongeveer 300 per dag. De kans is groot dat je dit uit eigen ervaring kan navertellen.

In verschillende onderzoeken, waaronder dat van het CBS, zien we dat de meeste fietsen gestolen worden in studentensteden zoals Maastricht, Nijmegen en Groningen. Natuurlijk worden er in onze hoofdstad ook een hoop fietsen gestolen, zo’n 16% van de fietsen worden daar gestolen, een enorm hoog aantal. In Amsterdam is dit zo’n 12%, niet het hoogste percentage, maar door het inwoneraantal van de stad wel totaal het meeste fietsen.

Ook moeten we goed bedenken dat het echte aantal waarschijnlijk nog veel hoger is. Eerder gaven we al aan dat het stelen van fietsen niet echt opgespoord wordt en wordt afgedaan als kleine criminaliteit.
Er wordt dan ook vaak geen aangifte gedaan omdat de hoop op de hoop op een goede afloop klein is.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek geeft dan ook aan dat het communiceren van diefstalcijfers door verschillende pers vaak niet klopt, en in werkelijkheid vele malen hoger ligt.

Het is dan ook verstandiger om uit te gaan van een schatting van het aantal fietsdiefstallen, die zou tussen 2015 en 2019 zo op de 5% van alle Nederlanders liggen. Eén op de twintig Nederlanders wordt dus gemiddeld genomen slachtoffer van fietsdiefstal. In totaal gaat het CBS er vanuit dat er zo’n 500.000 tot 600.000 fietsen per jaar gestolen worden in Nederland.

Gelukkig zijn er wel een aantal manieren waarop fietsdiefstal te voorkomen is. In een aantal steden maakt de politie gebruik van lokfietsen. Bij betrapping op het moment van de diefstal (een heterdaad), kan de dief namelijk pas aangehouden worden, en dus fietsdiefstal effectiever bestreden worden.

Maar natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Correct gebruik van één of twee fietssloten is daarbij essentieel. Diefstal helemaal uitsluiten kan natuurlijk niet, maar de kans op een diefstal zo klein mogelijk maken kan zeker wel.

back to menu ↑

Hoe zet je je fiets veilig op slot?

We hebben een aantal tips voor je om je fiets veilig op slot te kunnen zetten. Om te weten hoe je je fiets goed op slot moet zetten, moet je eigenlijk weten hoe een dief te werk gaat. Een aantal tips hebben we hier voor je op een rijtje gezet:

  • Probeer je fiets altijd vast je maken aan een niet te verplaatsen object, bijvoorbeeld een fiets houder, een hek of bijvoorbeeld een leuning. Op deze manier kan een dief nooit de hele fiets, inclusief slot, optillen en in een busje laden om op een andere plek je slot te demonteren.
  • Gebruik een combinatie van sloten. Zeker als je een ringslot gebruikt wordt (vanwege de bovenstaande reden) aangeraden een extra slot te gebruiken. Gebruik naast een ringslot dus altijd een extra slot.
  • Zorg dat je niet veel van een kettingslot in de lucht laat hangen of te veel op de grond laat zitten. Wikkel altijd het slot een aantal keer om het object waaraan je het vastzet, of om het frame van je fiets zodat je zorgt dat de dief niet de kabel kan gebruiken om extra kracht te forceren.
  • Probeer, als je een kettingslot gebruikt, je slot zo vast te maken dat het niet de grond raakt. Een dief maakt namelijk vaak gebruik van een kniptang, en als het slot hoog hangt, kan de dief niet gebruik maken van de hefboomkracht van de ondergrond.
  • Zet nooit alleen je fiets aan je voorwiel vast. De kans bestaat dat je bij terugkomst alleen je voorwiel zult vinden, want de rest van de fiets is daar makkelijk los van te maken.
  • Probeer je fiets op een drukke plek te stallen, hier zullen dieven niet zo snel een

back to menu ↑

Welke verschillende soorten fietssloten zijn er?

Ringslot

Dit slot zit op bijna elke Nederlandse fiets. Het zorgt er voor dat de ring die zich in het slot bevindt tussen de spaken in een achterwiel vastgezet kan worden, waardoor rijden met de fiets onmogelijk wordt. Het slot zit vrijwel altijd vast gemonteerd op de fiets, je kunt hiermee je fiets overal vastzetten. Wij adviseren dit slot nooit alleen te gebruiken, omdat het niet al te lastig is een fiets in te laden en op een andere plek dit slot te demonteren. In combinatie met een ander slot als een kabelslot of een kettingslot een erg krachtig slot.
Sommige ringsloten zijn gecertificeerd door de stichting ART (zie verderop in onze tekst de uitleg over deze certificering) en de (reserve)sleutels van dit slot zijn dan ook soms voorzien van een serienummer.

Kabelslot

Er zijn verschillende kabelsloten. Over het algemeen maken we het onderscheid tussen een kabelslot met een combinatiecode en een kabelslot met een insteekslot. Deze sloten zijn niet heel erg populair. Als eerste het combinatieslot: deze kabelsloten met een cijfercode worden als erg onveilig gezien. Dit komt omdat het niet al te lastig is voor dieven om dit soort sloten te kraken en zijn zeker niet aan te bevelen voor eigenaars van de wat duurdere fietsen.
Daarnaast, het reguliere kabelslot met insteekkabel: ze vaak niet zo zwaar, maar dat is dan ook vaak te zeggen over de kwaliteit. Een kabelslot is voor dieven vaak niet zo moeilijk om door te knippen. Let ook goed op bij aankoop van wat voor materiaal een kabelslot gemaakt is. Kabelsloten in het laagste segment worden nog wel eens gemaakt van een goedkoper, plastic of touw-achtig materiaal dat wordt omringt met staal.
Deze sloten nemen dus gemakkelijk mee, maar zijn wellicht niet de veiligste sloten op de markt. Veel sloten van dit type beschikken dan ook niet over een certificering.

Kettingslot

Kettingsloten zijn vaak de zwaarste sloten en daarmee ook vaak van de beste kwaliteit. Een kettingslot is een erg veilig slot, omdat deze vaak gemaakt zijn van (gehard) staal, een lastig door te knippen materiaal. Je vindt verschillende sluitingen van kettingsloten: hangsloten, een discus-slot of een insteekslot. Al deze sloten kunnen veilig zijn, en vaak zijn de kettingsloten in onze test dan ook voorzien van een certificering van stichting ART.
Let bij aanschaf van een kettingslot ook op de hoes van een kettingslot. Kettingsloten zijn zwaar materiaal en kunnen redelijk gemakkelijk je frame beschadigen. Een goede hoes kan dit euvel verhelpen. De meeste hoezen om kettingsloten heen worden gemaakt van canvas.

Insteekslot

Dit slot is niet los van een bepaald type ringslot te gebruiken. Dit soort sloten worden in een ringslot gestoken en kunnen daarna als kettingslot fungeren.
Los kan dit slot geen fiets op slot zetten.

Beugelslot

Een beugelslot is in principe een erg veilig slot. Dit komt omdat het slot geen scharnierpunten heeft, en vaak van van redelijk dik materiaal gemaakt is. Het is dan ook vaak niet of heel lastig open te breken. Het is alleen wel lastig om een beugelslot vast te zetten aan een ander object. Je kan met een beugelslot prima je wiel op slot zetten aan je frame, maar dan nog is je fiets mee te nemen. Daarnaast zijn de sloten vaak wat zwaar om mee te nemen. Kun je dit slot echter op de juiste manier op slot zetten, dan heb je met dit slot een veilige keuze gemaakt. De meeste beugelsloten beschikken dan ook over een ART certificaat.

Vouwslot

Een relatief nieuw soort slot dat we nog niet zo vaak tegenkomen. Dit slot is er op gericht te zorgen dat relatief zware sloten toch relatief makkelijk (op het frame) kunnen worden meegenomen. Deze sloten zijn vaak veilig, maar hebben wel een aantal scharnierpunten. De meesten van deze sloten beschikken wel over een ART keurmerk.

back to menu ↑

Welke keurmerken zijn er voor fietssloten?

Voor fietssloten is in Nederland maar één keurmerk relevant. Het stichting ART keurmerk is een keurmerk dat wordt ondersteund door onder anderen de ANWB en verschillende verzekeraars.

Het doel van dit keurmerk is naast een veiligheidsadvies aangeven voor een slot, ook dat het een verzekeringstechnische functie heeft. In veel gevallen is het voor verzekeraars dan ook zo dat als je niet kan aantonen dat je een gecertificeerd slot hebt gebruik, je geen geld van de verzekering kan terugkrijgen bij de diefstal van een fiets. Een goede reden om te kiezen voor een slot met een ART certificering.

Er zijn verschillende soorten certificering die de stichting ART gebruikt, en die worden uitgedrukt in sterren.

1 ster *

Als een slot met 1 ster gecertificeerd is betekent dit een hele simpele beveiliging. Een aantal ringsloten heeft deze certificering. Ze zetten de fiets zelf wel op slot, maar je kan de fiets nog wel gewoon meenemen. We zien deze beoordeling in onze test een aantal keer terug.

2 sterren **

Twee sterren is de meest voorkomende beoordeling van ART voor de sloten in onze test. Dit certificaat is specifiek voor fietsen bedoelt. De beveiliging is goed, en het slot is veilig te noemen. De meeste verzekeraars vragen dan ook om een (minimaal) 2 sterren ART keurmerk van een slot bij verzekeringskwesties.

3 sterren ***

Drie sterren kom je in onze test een enkele keer tegen. Dit certificaat is in essentie dan ook bedoeld voor brom- en snorfietsen. Nu zien we steeds meer e-bikes en speed pedelecs op de weg, waarvoor het zou kunnen lonen om een drie sterren ART slot aan te schaffen, vanwege de hogere waarde van deze producten.

4- en 5 sterren

Dit aantal sterren wordt gebruikt voor motorfietsen.

back to menu ↑

Welk fietsslot heb ik nodig?

Wellicht heb je nu al zoveel verschillende sloten gezien, dat je niet precies meer weet welk slot verstandig is om aan te schaffen. Daarom hebben we het je makkelijk gemaakt en een kleine profielschets gemaakt van veel voorkomend gebruik van bepaalde fietsen, en de bijpassende sloten.

Ik heb een e-bike of speed pedelec die ik gebruik voor vrijwel al mijn dagelijks verkeer, en woon-werk verkeer, welk(e) slot(en) kan ik het beste uitkiezen?

Omdat je e-bike of speed pedelec waarschijnlijk een redelijke waarde vertegenwoordigd is het van groot belang je fiets goed op slot te zetten. Je wil dus het beste van het beste kiezen. Begin allereerst met een ringslot. Dit slot kun je in ieder geval nooit vergeten. In onze test vind je een aantal ringsloten met een ART 1 ster keurmerk, die prima zijn voor de eerste beveiliging van een fiets. Mocht je een ringslot kiezen met een insteekkabel plugin, dan kan dit een mooie combinatie zijn. Je kan dan een insteekkabel in het ringslot steken en onderweg om je zadelpen heen wikkelen.
Mocht je ringslot niet over zo’n plugin beschikken, kies dan voor een kettingslot. Mocht je e-bike of speed pedelec voldoende trapondersteuning leveren, dan kun je prima een wat zwaarder slot aanschaffen. Je kunt die dan relatief makkelijk vervoeren op de bagagedrager of in een mogelijke fietstas.

Ik heb een relatief goedkope fiets die ik veel gebruik, en wil graag gemakkelijk overal mijn fiets kunnen vastzetten.

Kies als eerste voor een goedkoper model ringslot. Goedkope ringsloten zijn vaak wat minder goed ontworpen, en kunnen niet altijd even goed bevestigd worden. Ze blijven echter wel vrijwel even veilig als ze eenmaal op slot gezet zijn. Je kan dan altijd en overal even snel je fiets op slot zetten. Toch adviseren we ook om nog een goedkoper model kettingslot aan te schaffen. Er zijn een aantal kettingsloten op de markt die rond de 1 tot 1,5 kilo wegen, en dat is een gewicht waarvan je het nog niet echt merkt als je het meeneemt op je fiets, behalve als je het in een rugzak stopt. Het slot zal wellicht niet altijd een ART certificering hebben, maar als omdat fiets relatief goedkoop is, gaan we er vanuit dat je deze niet verzekerd hebt.

Ik heb een toerfiets waarmee ik graag tochtjes maakt en graag wil meenemen op vakantie.

Bij toerfietsen begint gewicht al snel een rol te spelen, en je moet dan dus een afweging maken tussen gewicht en veiligheid. Een kettingslot van 2 kilo mee een heuvel op slepen is natuurlijk niet echt een leuk vooruitzicht. Daarom proberen we de keuze voor je maken op basis van de waarde van je fiets: is je fiets duur, en wil je deze verzekeren, kies dan voor een lichter model kettingslot met een ART-keurmerk. Een ringslot zou je dan niet nodig hoeven, zo bespaar je toch nog wat gewicht.
Is je fiets bijvoorbeeld tweedehands en wat minder waard, dan zou een stevig kabelslot genoeg moeten zijn. In het geval van toerfietsen is het vaak zo dat je dicht bij je fiets blijft: je zit op het terras naast je fiets, of je fiets staat naast je tent of caravan. Met een kabelslot bespaar je vaak meer dan de helft aan gewicht.

Ik heb één fiets: een reguliere stadsfiets die ik voor alles gebruik.

Je bent waarschijnlijk vrij afhankelijk van deze fiets voor woon-werk verkeer, boodschappen en reizen binnen je stad of dorp. Deze fiets is normaalgesproken bij aanschaf al voorzien van een ringslot. Mocht dit nog niet zo zijn, schaf dan een goed ringslot aan. Daarnaast is een relatief licht kettingslot (rond de 1-1,5 kilo) een prima tweede slot, zodat je in alle gevallen je fiets goed op slot kan zetten. Kies in alle gevallen een slot met een ART certificering.

back to menu ↑

Beste fietsslot

1. Abus Iven Chain 8210


De Abus fietsslot Iven Chain 8210 is een sterk kettingslot gemaakt uit gehard staal. Met een gewicht van 2 kg en een lengte van 110 cm is het een sterk fietsslot dat overal aan vastgemaakt kan worden. Het bevat dikke vierkante schakels en een softcase technologie die ervoor zorgen dat je fiets zeer goed beschermd wordt tegen diefstal.

2. AXA Foldable 1000


In onze test is dit slot het meest stijlvolle slot te noemen. Over het ontwerp is goed nagedacht, en het opvouw-element vertaald zich mooi naar de draagbaarheid & en veiligheid. Het enige echte nadeel van deze slot is zijn prijs en zijn gewicht.

3. AXA Foldable 1000


De AXA Linq Pro kettingslot is een zeer sterk kettingslot dat ervoor zorgt dat je fiets zelfs in de onveiligste plaatsen beschermd is. Het zware gewicht en de anti-boorplaat maken het slot zeer stevig en verlagen de kans op diefstal enorm. Voor nog meer bescherming bevat de AXA Linq Pro schakels die tot aan de sluiting doorlopen. Het kettingslot is gemakkelijk in gebruik door het goed afgewerkt slot en heeft een uitstekende design.

4. Abus Ionus 8900


De Abus Ionus 8900 is een gemiddeld hoog geprijsd slot in onze test. Het is een erg veilig slot, dat dan ook over een ART keurmerk beschikt, met 2 sterren. Voor je eerste fiets, e-bike of zelfs scooter is dit een prima keuze.

5. Axa Victory Ringslot


Het Axa Victory Ringslot is een gemiddeld fietsslot in onze test en voor een ringslot aan de hoge kant. Je zet je fiets hier mee goed en snel op slot, maar een tweede slot is nog wel aanbevolen. Een voordeel is dat het slot over een plugin beschikt om een Axa insteekslot in te stoppen.

Beste Elektrische fiets 2020 - Vergelijk beste koop & geteste E-bikes
Logo
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0