Top 3
Speed pedelecs 2020
Beste speed pedelec
best speed pedelecs

Riese & Müller Supercharger GT Touring

Ben je op zoek naar een speed pedelec met een robuuste uitstraling van een merk dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van hoogwaardige speed pedelecs? Lees dan hier onze review over de Riese & Müller Supercharger GT Touring. De Riese & ...

8.9
2 Stromer ST3

Stromer ST3

Stromer komt met twee modellen voor in onze test. Stromer heeft heel wat ervaring met het produceren van hoogwaardige e-bikes en speed pedelecs. Dit model is één van de twee Stromer speed pedelecs in onze test. Stromer is een merk dat zich richt ...

8.7
3 Scott Silence eRide Evo

Scott Silence eRide Evo

Ben je op zoek naar een speed pedelec met goede specificaties van een bekend fietsmerk op de sportfietsenmarkt en heb je een ruim budget? Lees dan eens onze review over de Scott Silence eRide Evo. De Scott Silence eRide Evo Scott staat goed ...

8.6

Beste speed pedelec

Vergelijk beste koop & geteste speed pedelec

Steeds vaker zie je er één voorbij komen: een speed pedelec. Op hoge snelheid passeert het voertuig je, of komt het je tegemoet rijden. Soms op het fietspad, en soms op de weg. De eerste paar keren dat dit gebeurde vroeg de schrijver van deze reviews zich af wat er zo snel met de ontwikkeling van e-bikes gebeurt was. E-bikes waren toch logge, zware fietsen met enorme accu’s die slechts een lichte ondersteuning bij het trappen boden? Niets is tegenwoordig minder waar. Als je je er een tijdje niet (of nog nooit) mee bezig hebt gehouden zul je verbaasd zijn over wat er tegenwoordig mogelijk is met een supersnelle e-bike: de speed pedelec.
Deze tekst dient als verduidelijking van het fenomeen speed pedelec en ter verduidelijking van de termen en regels rondom deze snelle fiets.
De markt voor speed pedelecs is in korte tijd gevuld met prachtige hoogwaardige modellen van zowel nieuwe producten als traditionele fietsmerken.
Lees hier verder voor meer informatie en verduidelijking van de termen die in de speed pedelec reviews terugkomen.

Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec is een fiets die door middel van trapondersteuning een snelheid kan bereiken van tot wel 45 kilometer per uur. Op een normale fiets zonder trapondersteuning ga je gemiddeld zo’n 15 tot 20 kilometer per uur, dus dat is behoorlijk veel sneller. Door de hogere snelheden die de fiets haalt, maakt dit de speed pedelec interessant voor forenzen die wat verder van hun werk wonen. Het is in feite een sportieve manier van de file mijden, want je moet zelf wel meetrappen.

In onze reviews en in andere (online) documentatie vind je verschillende termen terug als het over de speed pedelec gaat: fiets, e-bike, speed pedelec en hier en daar zelfs snorfiets. We zullen in dit stuk de verschillen onder de loep nemen.

Sinds 1 januari 2017 is de speed pedelec officieel een snorfiets. Voor deze tijd mocht de speed pedelec op het fietspad, maar daar ging het eigenlijk net iets te snel voor. Een speed pedelec moet dan ook beschikken over een nummerbord, net als andere bromfietsen. Voor de wet is het dan ook een bromfiets. We zullen later iets dieper ingaan op de regelgeving

Goed om te weten is ook dat je nog steeds kan fietsen met je speed pedelec op het moment dat de accu leeg is. De trapondersteuning zal dan wegvallen, maar je kan op eigen kracht verder. Dit is, omdat de meeste speed pedelecs redelijk zwaar zijn, vaak wel wat zwaarder dan dit met een normale fiets zou zijn.

back to menu ↑

Wat is het verschil tussen een e-bike en een speed pedelec?

Voor mensen die nieuw zijn op de markt voor een e-bike of speed pedelec, is dit één van de meest gestelde vragen. Logisch natuurlijk, omdat de twee producten erg veel op elkaar lijken.

Snelheid

Het grootste verschil zit hem in de wetgeving en de relatie tot de maximaal haalbare snelheid op de voertuigen. Waar een e-bike maximaal zo’n 25 kilometer per uur haalt, haalt een speed pedelec tot wel 45 kilometer per uur. Een e-bike is dan ook volgens de wetgeving een fiets, en je hoeft er officieel geen helm voor te gebruiken. Een speed pedelec daarentegen is volgens de wet een bromfiets. Je moet er een helm voor opzetten en een nummerbord voor aanvragen. In de praktijk blijkt dat ze wel redelijk moet bij trappen om die maximale snelheid bij een speed pedelec te bereiken. De meeste mensen zullen ongeveer zo’n 35 tot 40 kilometer per uur trappen.

Prijsstelling en verkrijgbaarheid

Waar een e-bike meer een vervanging voor een reguliere fiets is, is een speed pedelec vaak ook een vervanging voor de auto. De prijs is daar ook naar. Zoals je kan zien in de e-bike test, beginnen de goedkoopste modellen al bij net iets boven de 1000 euro. Een speed pedelec is een behoorlijke investering, prijzen beginnen bij zo’n 3000 euro, en de gemiddelde speed pedelec iets nog een stuk prijziger.
De actieradius van de twee producten komt vaak redelijk overeen.
E-bikes zijn al wat langer op de markt dan speed pedelecs. Je kunt ze dus op meer plekken kopen, vrijwel alle fietshandelaren hebben tegenwoordig wel een e-bike in het assortiment – voor speed pedelecs is dit nog niet altijd het geval.

back to menu ↑

Speed pedelecs: belangrijke termen uitgelegd

Bij relatief nieuwe producten als speed pedelecs is het soms lastig bij te houden wat met verschillende onderdelen of termen in onze reviews gebruikt bij speed pedelecs eigenlijk bedoeld wordt. Hieronder vind je een lijst met de belangrijkste termen voor het begrijpen van de speed pedelec.

Actieradius

De actieradius van een speed pedelec is dezelfde term als we gebruiken bij een e-bike. Het is de maximale afstand die een speed pedelec op één batterij kan afleggen. Let goed op, dit is dus de maximale afstand. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van hoe intensief de motor gebruikt wordt. Dat wil zeggen; hoeveel trapondersteuning je gebruikt en voor hoe lang. Verkijk je dus niet te snel op de actieradius, dit hangt erg van je gebruik af.

Wh (wattuur)

Wattuur wordt gebruikt om de capaciteit van de accu aan te duiden. De meeste speed pedelecs hebben een accu van zo’n 500 Wh. Sommige accu’s zijn uitbreidbaar, en op sommige speed pedelecs is een extra accu te plaatsen. Speed pedelecs met een grotere accu zijn vaak wat duurder dan andere modellen en de actieradius is vaak wat groter.

Hydraulische schijfremmen

Een uitzondering daargelaten beschikken de meeste speed pedelecs over hydraulische schijfremmen. Dit omdat speed pedelecs vaak op wat hogere snelheid moeten kunnen remmen dan gewone fietsen. Hydraulische schijfremmen zijn een prima remsysteem voor dit soort fietsen. Ze werken uitstekend in zowel droog als nat weer, de velg zal niet slijten (in tegenstelling tot velgremmen) en de remmen oververhitten niet. Met hydraulische schijfremmen kan je in alle omstandigheden goed remmen.

Laadtijd

Het begrip ‘laadtijd’ behoeft wellicht niet zoveel duiding, maar wel wat toelichting in de context van de speed pedelec. Bij sommige speed pedelecs krijg je namelijk een snellader, bij anderen slechts een reguliere lader. Snelladers zijn apart verkrijgbaar, maar vaak redelijk prijzig. Het verschil in oplaadtijd is ongeveer zo’n 40%.

Motorpositie

In speed pedelecs vind je de motor in het voorwiel, in de trapas, of in het achterwiel. Bij de speed pedelecs in onze test vinden we de motoren alleen in de trapas en in het achterwiel.
Voor de balans van de fiets is het het beste als de motor zich bij de trapas bevindt. Over het algemeen heeft de middenmotor het voordeel dat naast de eerder genoemde balans er wat minder kans is op een storing van de sensoren die meten welke kracht je zelf aan het leveren bent met de pedalen.
Op een middenmotor past een naafversnelling, wat als voordeel heeft dat je geen ‘ouderwets’ schakelsysteem hoeft te gebruiken. Dat wil niet zeggen dat een middenmotor altijd duurder is dan een achterwielmotor.
Een achterwielmotor daarentegen, ziet er wat subtieler uit. Het frame blijft slanker en oogt daardoor wat minder grotesk.

Motorkracht

De kracht van een motor kan in verschillende termen uitgedrukt worden. In onze reviews hebben we het hier niet veel over, omdat de termen nogal verwarrend kunnen zijn. Sommige fabrikanten spreken van ondersteuning in watts (misschien ken je deze term uit het profpeloton), anderen hebben het over Nm (Newtonmeters). In hoeverre de motor je kan ondersteunen is sterk afhankelijk van de het model, en de andere specificaties. Hierbij spelen vooral het gewicht en de accucapaciteit een belangrijkere rol.

Geometrie

Geometrie is de term voor de verhouding van de afmetingen gebruikt in het ontwerp van de speed pedelec. Vaak hebben we het over een dan wel ‘sportieve’ of ‘comfortabele’ geometrie. Bij een sportieve geometrie wordt de rijder door het ontwerp iets meer met gebogen rug op de fiets geplaatst. Bij een comfortabele geometrie zit je wat meer rechtop en zit je wat minder actief.

Connectiviteit uitgelegd

Verschillende speed pedelecs hebben verschillende LCD schermen en displays. Je vindt daarop bijvoorbeeld de status van de accu en data over de snelheid en soms zelfs positie. Sommige van deze modellen kunnen communiceren met apps op een smartphone. We vinden in onze test twee soorten connectiviteit voor deze systemen: Bluetooth en 3G.

Bluetooth is een connectiviteit die al lang succesvol in gebruik is en het is een standaard manier om draadloos contact te maken met je telefoon.
3G is een verouderd telefoonnetwerk voor internet. Sommige producenten spelen hier slim op in, want het is meer dan snel genoeg voor gegevensoverdracht van fietsdata en vrijwel overal ter wereld actief.

back to menu ↑

Speed pedelecs en regelgeving

Als je op zoek bent naar een speed pedelec, dan zal het je niet ontgaan zijn dat er voor speed pedelecs een aantal regels gelden die niet voor andere fietsers gelden. De belangrijkste regels hier op een rijtje:

  • Een speed pedelec moet beschikken over een gele kentekenplaat
  • Je moet 16 jaar of ouder zijn om met een speed pedelec te rijden
  • Je moet in het bezit zijn van een bromfiets (AM) rijbewijs
  • Je moet een gecertificeerde bromfietshelm of speed pedelec helm dragen. Zie onze reviews voor helmen in het menu van deze site.
  • Je moet een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid hebben
  • Je moet ten alle tijden een kentekenbewijs bij je dragen
  • Je moet beschikken over een spiegel aan de linkerkant van je stuur
  • Aan de linkerzijde van de speed pedelec moet een gele reflector bevestigd worden
  • Speed pedelecs moeten zijn uitgerust met een claxon en remlicht
  • Let op de borden, soms moeten speed pedelecs op de rijbaan en soms op het fietspad
  • Respecteer de maximumsnelheid

back to menu ↑

Welke soorten speed pedelecs bestaan er?

Als je begint met zoeken naar een speed pedelec, is het soms lastig te bepalen wat voor soort product je voor je hebt. Vaak bieden fietswinkels maar één of twee merken aan en is het lastig het verschil te zien.
In onze test zien we dat er in essentie twee soorten speed pedelecs naar voren komen: speed pedelecs voor forenzen en woon-werkverkeer en speed pedelecs om mee te toeren. Deze tweedeling is niet zo duidelijk als bij bijvoorbeeld sportfietsen en stadsfietsen.

Speed pedelecs voor forenzen en woon-werkverkeer

In tegenstelling tot e-bikes worden speed pedelecs minder gebruikt voor bijvoorbeeld boodschappen of kleine afstanden. Wat dat betreft is een speed pedelec nog het beste te vergelijken met een auto.
Speed pedelecs voor forenzen of voor woon-werkverkeer hebben vaak een comfortabele of comfortabel-sportieve geometrie. Er is ruimte voor bagage. Soms alleen achterop, soms zowel achterop als voor op het stuur.
Vaak is de trapondersteuning iets minder krachtig, voor woon-werkverkeer is het immers niet altijd noodzakelijk dat je een heuvel over komt.

Speed pedelecs om mee te toeren

Mensen die graag toeren hebben baat bij speed pedelecs met een grote accu en een grote actieradius. Zeker als je bijvoorbeeld gaat kamperen en er niet altijd stroom voorhanden is om je speed pedelec op te laden. Ook is als je gaat toeren vaak de ondergrond niet altijd goed geasfalteerd, je hebt dan meer baat bij een speed pedelec om mee te toeren. Let dan bijvoorbeeld op de voorvork. Het kan een stuk comfortabeler zijn als hier wat vering in zit.
Het aantal versnellingen kan ook nog belangrijk zijn in deze keuze. Ben je van plan veel en steile heuvels te gaan fietsen, let dan op het aantal versnellingen en de vertanding van de achter krans (cassette). Hierbij geldt: hoe meer tandwielen achter, hoe makkelijker je een heuvel op trapt.

back to menu ↑

Welke speed pedelec past bij mij?

Iedereen heeft natuurlijk een specifiek budget en en wensen wanneer het aankomt op het kopen van een dure fiets als deze.
Wij adviseren je als eerste te kijken naar de actieradius. Dit is voor de meeste mensen het belangrijkste aspect van een speed pedelec. Zeker als de fiets als vervanging van een auto aangeschaft wordt, is het belangrijk dat de fiets een hele dag mee kan. De actieradius is dan wat interessanter dan bijvoorbeeld de accucapaciteit.
Bij e-bikes of sportfietsen is het budget vaak een belangrijk onderdeel van de zoektocht. Wij denken dat dit voor een speed pedelec minder het geval is. Het zijn erg dure producten, en een echte budget speed pedelec bestaat er niet. De kwaliteit van de speed pedelecs is over het algemeen erg hoog. Een echte miskoop of afrader zijn we in onze test dan ook niet tegengekomen.
Daarnaast adviseren we te kijken naar de geometrie. Het is erg belangrijk dat als je meer tijd doorbrengt op je voertuig, dat je er comfortabel op zit. Bij de bekende fietsmerken loopt de geometrie vaak gelijk met de stads- of sportfietsen. Beschik je over een gewone fiets van een bekend merk, en vind je er een speed pedelec van, dan kun je er vanuit gaan dat je zitpositie vergelijkbaar is.
Ook adviseren we de ondergrond waar je op gaat rijden in acht te nemen. Ligt er een gravel weg of bospad op de weg naar je werk, of zoek je die zelf graag op? Let er dan op of er vering in de voorvork zit en of de banden robuust genoeg zijn voor de ondergrond die je wenst te rijden.
Als laatste adviseren we ook goed te kijken naar de stijl van de fiets. Het is een flinke investering, en net als bij een auto mag je het uiterlijk natuurlijk best meenemen als belangrijke overweging. Ben je van van zwart, dan heb je veel keus. Ook zijn er een aantal modellen verkrijgbaar met felle kleurstellingen.

back to menu ↑

Riese & Müller Supercharger GT Touring

8.9/10 Read review
89 %
Set Lowest Price Alert
×
Notify me, when price drops
Set Alert for Product: Riese & Müller Supercharger GT Touring - 5.519,00

Op de eerste plek staat de Riese & Müller Supercharger GT Touring. De Supercharger is zeker geen goedkope speed pedelec. Je krijgt voor dat geld een erg goed product. Met een groot bereik doet deze fiets zijn naam eer aan. Ben je op zoek naar een speed pedelec voor lange dagen in het zadel, dan is dit zeker een van de beste optie die de markt je te bieden heeft.

back to menu ↑

Stromer ST3

8.7/10 Read review
87 %
Set Lowest Price Alert
×
Notify me, when price drops
Set Alert for Product: Stromer ST3 - 7.330,00

Op de tweede plek staat de Stromer ST3. De Stromer ST3 is ook geen goedkope speed pedelec maar je krijgt voor dat geld een erg goed product. Ben je echter van plan de fiets te gebruiken voor kortere afstanden, dan kun je voor je geld waarschijnlijk beter een andere speed pedelec kopen. Wil je het uiterste uit je fiets halen en heb je een wat groter budget, dan is dit model het overwegen waard.

back to menu ↑

Scott Silence eRide Evo

8.6/10 Read review
86 %
Set Lowest Price Alert
×
Notify me, when price drops
Set Alert for Product: Scott Silence eRide Evo - 5.799,00

Op de derde plek in de top 3 is Scott Silence eRide Evo. De Scott Silence eRide Evo is een hoog geprijsde speed pedelec. Voor dat geld krijg je een erg goede speed pedelec. Deze Scott is één van de weinige speed pedelecs met een ‘belt drive’ in plaats van een traditionele ketting/cassette combinatie. Dit zorgt voor minder onderhoud en kosten op de lange termijn.

Beste Elektrische fiets 2020 - Vergelijk beste koop & geteste E-bikes
Logo
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0